Mondzorg voor langdurige zorg

Artikel.

Mondzorg voor langdurige zorg: voldoet u aan de richtlijnen?

Staat uw zorginstelling voor een uitdaging met de nieuwe mondzorg richtlijnen voor langdurige zorg? In dit artikel ontdekt u hoe u aan deze richtlijnen voldoet én hoe u de mondgezondheid van uw cliënten naar een hoger niveau tilt.

Een gezonde mond is cruciaal voor het welzijn: het maakt eten, lachen en praten comfortabel en ondersteunt de algehele gezondheid. Helaas is dit niet vanzelfsprekend voor cliënten in langdurige zorg. Vooral voor afhankelijke ouderen en mensen met een verstandelijke beperking, die vatbaarder zijn voor mondproblemen.

Pro Da Image Tandprothetiek

Effectieve mondverzorging -inclusief het tijdig signaleren van problemen- vormt een kernonderdeel van hun dagelijkse zorg. Stichting KwaliteitsImpuls Langdurige Zorg (SKILZ) stelde richtlijnen op om dit kernonderdeel te waarborgen en verbeteren. De richtlijn speelt in op de behoeften van zorgprofessionals, focust op nauwkeurige zorg en richt zich op het omgaan met weerstand en gedragsuitdagingen bij cliënten.

In dit artikelen bespreken we…

  •  wat deze richtlijnen inhouden,
  •  wat het betekent voor uw zorginstelling,
  • en hoe u erachter komt of u voldoet aan deze richtlijnen.

Welke richtlijnen gelden er voor uw langdurige zorgorganisatie?

Het uitgangspunt is dat de cliënt zelf zijn of haar mond verzorgt. Maar als hij of zij hiertoe niet in staat is of als er gebitsproblemen optreden, dan neemt de zorgprofessional deze zorg over. De richtlijn Mondzorg van SKILZ biedt praktische adviezen voor zorgprofessionals om de (mond)gezondheid te bevorderen en de levenskwaliteit van cliënten te verbeteren.

De richtlijn omvat uit de volgende onderwerpen:

  • Risicofactoren voor een slechte mondgezondheid
    Wat de risicofactoren zijn voor slechte mondgezondheid bij cliënten en hoe de zorgverlener hiermee omgaat.
  • Signaleren van problemen bij mondzorg
    Hoe zorgverleners de mondgezondheid en wijze van dagelijkse mondverzorging in kaart brengen.
  • Uitvoeren van mondverzorging
    Hoe zorgverleners de dagelijkse mondverzorging uitvoeren bij cliënten in langdurige zorg.
  • Benaderingswijzen van mondverzorging
    Aanbevolen benaderingswijzen voor zorgverleners en naasten om cliënten te motiveren tot het uitvoeren van dagelijkse mondverzorging.
  • De organisatie van zorg
    Wat de consequenties van deze richtlijn zijn voor zorginstellingen, onderverdeeld in 4 thema’s: samenwerking en verantwoordelijkheden, communicatie, scholing en financiering.

Meer weten? Lees hier meer over mondzorg binnen langdurige zorg, bij SKILZ. Hier downloadt u ook de nodige handreikingen voor uw zorgprofessionals.

Hoe springt uw zorginstelling in op deze mondzorg richtlijnen?

1. Signaleren en actie ondernemen

Wees alert op de signalen van een slechte mondgezondheid bij uw cliënten. Neem deze signalen serieus en handel proactief. Integreer mondverzorging in het zorgleefplan (voor een effectieve overdracht en samenwerking) en bied inzicht in zorgdossiers.

2. Zorg voor de juiste scholing

Zet in op jaarlijkse trainingen om zorgprofessionals essentiële vaardigheden/kennis bij te brengen in mondverzorging. Neem het thema Mondzorg op in het kwaliteitssysteem voor blijvende aandacht.

3. Zoek de samenwerking op

Streef naar een sterke samenwerking met tandartsen, mondhygiënisten en andere zorgprofessionals om een geïntegreerde aanpak van mondzorg te waarborgen. Het is cruciaal – en wettelijk verplicht – dat elke instelling verbonden is aan een tandarts of mondhygiënist, en/of tandprotheticus die samenwerkt met een tandarts.

4. Blijf op de hoogte van de financiering rondom mondzorg

Zorg dat u altijd op de hoogte bent van de financieringsstructuren voor mondzorg en -verzorging van uw cliënten. Laat financiering nooit een belemmering zijn om de noodzakelijke zorg te initiëren.